Nagy szemek

Véletlen-e, vagy sem, de történt pár napja, hogy Boldizsár Ildikó honlapján a hónap meséjét:
A napékszer-ládiká-t ahogy elolvastam, másnap épp megnéztem egy filmet: a Nagy szemek-et.
A két történet bennem összecseng.
Az indiai mesében szereplő királylányt kitagadja az apja, – mint a mi magyar népmesénkben, – mert azt mondja:
“Úgy szeretlek, édesapám, mint a sót.”
A bolyongásra kényszerülő leány rátalál egy elhagyatott palotában “a” férfira, aki számtalan tűszúrástól fekszik bénultan.
“A királylány éjjel-nappal csak ült, és húzkodta a tűket, miközben a szolgálólány a palotában tett-vett.
Újabb két hét telt el, mire a királylány valamennyi tűt kihúzkodta a királyfi testéből, kivéve azt a kettőt, amelyek a szemében voltak. 
Akkor azt mondta a királylány a szolgálónak:
– Három hete nem fürödtem. Készíts nekem egy fürdőt, s amíg én fürdök, ülj a királyfi mellé. De ki ne húzd a tűket a szeméből! Én magam fogom kihúzni őket.”
Na, bezzeg, hogy kihúzta, és azt hazudta az életre kelő ifjúnak, hogy ő volt, aki megmentette.
“És attól kezdve a királylány lett a szolga, a szolgálólánya pedig feleségül ment a királyfihoz, akiből időközben király lett. “
A történet végére visszatérünk a REND-be, – a királylányra ráismer a szerelme, – de addig meglepő érzelmi megnyilvánulásokon át vezet az út.

A  Nagy szemek  c. film (2014) középpontjában a Margaret Keane által festett, a ’60-es évek Amerikájában hatalmas sikert aratott festmények állnak, amelyeken az összes szereplőnek jellegzetesen nagy szeme van. Az igaz történeten alapuló dráma egy olyan művészt mutat be, aki teljesen háttérbe szorulva, lényegében szolgai módon adja át a dicsőséget férjének. Az egész világgal elhitetik, hogy a férfi a tehetséges alkotó, ami persze anyagi jólétbe emeli őket, ám a művésznő lelke nem nyugszik. Már-már a téboly határáig jut, mire végre meglátja a valóságot, és meg meri mutatni magát, hogy bizonyítsa igazát.

Nyelvünkben a másik ember kihasználóját szem-telen-nek! nevezzük. És valóban: a mesebeli királylány szolgálója is, valamint az amerikai festőművésznő férje is ilyen világtalanná és hatalomtól elvakulttá váltak.
Az említett történetek bemutatják a hosszú időt átívelő szenvedést, ám mindkettőben FÉNY derült a valóságra.
Sokáig tartott, végül mégis sikerült a megbomlott állapotot REND-be hozni.

A Boldizsár Ildikótól tanult alkotó-fejlesztő meseterápiás foglalkozásaim célja is a REND megtalálása önmagunkban. Kiscsoportban mód van a mese nyújtotta értékekkel összevetni saját életünk vonatkozásait.
Várlak szeretettel mesefoglalkozásaimra!
Orlik Ilona